Dvě tváře odsunu - Kyndrová a Cudlín
Něco, pardon -
opravuji - nemálo pravdy však na tom samozřejmě je. Při zlomových událostech
dochází k emočně vypjatým scénám. Osudy lidí se jako třísky lámou
v jediném okamžiku a lidé v těch okamžicích se navracejí do své
nejhlubší přirozenosti. V tu chvíli nehrají. Prožívají. Ale hlavně
v těch zázračných minutách odpadají jejich civilizační slupky a oni se
odkrývají ve svém nejvnitřnějším lidství. Prostě velké události plodí velké
fotky. Jenže jak už to tak bývá, ne vždy a ne každému. Fotograf a kritik Jiří
Jeníček kdysi řekl Josefovi Koudelkovi: „Koudeláčku, fotograf dělá námět a
námět dělá fotografa“. Jistě, velké téma vede fotografa jako po dálnici a
zdvihává ho k výšinám. Ale teprve genialita, kterou má Josef Koudelka na
rozdávání, teprve ona dává fotografiím tu závěrečnou třešničku.
Odsun sovětských vojsk z území tehdejšího
Československa byl onou takovou zlomovou událostí naší moderní historie. Od
události uplynulo dvacet let a jak už to při takových výročích bývá, stalo se
toto výročí očekávaným důvodem k ohlednutí. Praha letos v měsíci
červenci hostila dvě výstavy fotografií týkající se Odsunu. Na straně jedné to
jsou fotografie Dany Kyndrové tvořící součást prestižní výstavy na prestižním
místě - Rituály normalizace, kde tato olbřímí výstava pokračuje ještě
v měsíci srpnu a je mohutně podporována médii a reklamní kampaní. A pak
drobnou, nenápadnou výstavu barevných diapozitivů vynikajícího českého
fotografa Karla Cudlína. Výstavu před veřejností téměř utajenou, v hloubi
jednoho domovního traktu, kde se jeho fotografie snad proto, že jsou „od Cudlína“,
jen cudně promítají toliko na projektoru. A kde dokonce projektor ani není
trvale spuštěn, ale čekal až na mne, na náhodného diváka, a teprve pak ho
obsluha zapnula.
Dvě výstavy. Stejná zlomová událost, stejný čas, stejné
místo. Dana Kyndrová dokonce v jednom rozhovoru přiznala, že jí fotit
s Karlem Cudlínem nepřišlo zrovna šťastné, protože si náměty vlastně
kradli a navzájem si překáželi. Je to možné. Z obou výstav ale nic
takového vypozorovat nelze. Průnik fotografií těch dvou výstav je totiž tak minimální,
až je s podivem, jak tak dva odlišné soubory mohly vzniknout.
O Daně Kyndrové a její výstavě Rituály normalizace jsem již
psal v článku předešlém (viz zde). Doplnění výstavy o fotografie
z Odsunu sovětských vojáků na tvůrčí autorčině metodě nepřináší mnoho
nového a není nutné příliš závěry učiněné v onom článku opravovat. Ano,
Dana Kyndrová zůstává i zde – v této sérii – úzce zaklesnuta ve svých
limitech. Dál pokračuje ve své metodě zachycování banálních situací
v banálních kompozicích. Ve svých fotografiích dál snaživě obrazově
dokumentuje přelomový čas té doby. Sbírá situace, je vidět dobře nastudovaná
okoukanost postupů od velkých jmen historie fotografie jak správně tvořit
záběry. Jenže zároveň je v každé té
fotografii cítit i ten chybějící malý
krůček, který řemeslně dobře udělanou fotografii odlišuje od fotografie skvělé,
nezapomenutelné. Daně Kyndrové v jejich fotografiích chybí – i tady –
spirituálnost. Něco, co nás přenese přes daný čas a my ucítíme člověka
v jeho obecnosti. Přesto se právě na jejím souboru dá skvěle ilustrovat
velikost tématu. Právě ona velikost ve spojení s fotografem. V porovnání
se záznamy „socialistických rituálů“ ji totiž tady až neuvěřitelně pomáhá onen
historický okamžik. Její záběry - byť spíše připomínající zdokumentované
natáčení filmu o Odsunu, než osobné položení se autorky do dané události - jsou
díky té události a pod tíhou a vážnosti události samé, přeci jen daleko
živější. Ona dálnice, o které bylo psáno výše, vyvezla i Danu Kyndrovou.
Vyvezla ji vysoko, tak vysoko, že ji donesla až na mediální piedestal autorky
„Odsunu“. Ale zároveň ta výstava ukázala, jak je její tvář ledová. Chladně
zaznamenávající, bez onoho punktu živočišnosti, který je naopak vlastní géniům.
Výstava Karla Cudlína, navzdory své skromnosti a
nenápadnosti, odhaluje tvář druhou. Tvář žhavou, horkou. Tvář, která nás
vtahuje do toho místa a prostoru. Nejsme jen svědky děje jako u Dany
Kyndrové, nejsme jen na projekci nějakého, hezkého filmu o Odsunu, ale
na té výstavě jsme přímo vtaženi doprostřed děje. To my se stáváme přímými
účastníky a to my se v tom ději procházíme. Karel Cudlín má neuvěřitelnou
schopnost skvělého fotografa pracovat přes fotografie s našimi pocity.
Dokáže nikoli aby fotografie vyzařovala pocit, ale dokáže nás přinutit svojí
fotografií, abychom my sami zaujali postoj a emoci. V jeho fotografiích,
na pohled také obyčejných, pracujících stejně jako Dana Kyndrová
s banálními rekvizitami, se ukrývá spirituálnost těch nejobyčejnějších
věcí, lidí a situací. Dovede změnit pozici nás, pozorovatelů a usadit nás přímo
doprostřed děje.
Jím vybrané fotografie jsou napohled prosté. Dokonce by si
mnohý mohl říci, že až nudné. Na většině jeho fotografií chybí člověk, lidé.
Jsou to převážně jen obrazy symbolů, domů, cedulí. Na rozdíl od Dany Kyndrové
pracující až s přetékavě jasným ruským vojákem, člověkem, který „táhne“
domů, je Karel Cudlín neuvěřitelně cudný. Jeho obrazy nejsou vůbec na první
dobrou. Pokud on vůbec zachycuje vojáky – a že většinou nikoli, pak je vidí jen
jakoby v přestávce jejich povinností. Ve chvílích stejných, které můžete
přes pole pozorovat u našich kluků a kdy jen ruská uniforma ty mladý ucha
odlišuje od našinců. Svlékněte je z mundůru a budete je mít rádi! Ta
metoda Karla Cudlína je ale strašná. Protože právě prostřednictvím jeho fotek
zobrazujících prázdné symboly, floskule, třepetalky vidíte jak s obyčejnými
kluky odkudsi z Uralu zamávala neuvěřitelná obludnost totality. Totality,
tvářící se napohled z ruské strany normálně, ale která ty obyčejné a
normální dovedla zavléct do cizí země, tisíce kilometrů daleko a nechat je tam
sice dal žít obyčejné životy, ale při tom je i nenápadně znásilňovat. Drtit je
pod nánosy hesel, pouček, příkazů a pomocí soustavného tlaku je lámat.
Díky Cudlínově fotografiím si tak najednou uvědomíte, že
Odsun není jen příběhem vítězství Čechů – jak to traktuje Dana Kyndrová, která
snaživě vytváří heroizaci události v souladu s převládající současnou
doktrínou. Že to není příběh Osvobození, heroický příběh, který si náš národ
bude pamatovat jako Den, kdy napráskal Rusům, a kdy jsme svobodně vydechli. Ale
díky Cudlínovým fotografiím si to svět hlavně může pamatovat jako příběh toho,
kdy se pro všechny obyčejné lidi
narovnávají věci do normálnosti. Do toho úžasně báječného stavu, kde normální
uralští kluci mohou zase normálně honit uralské holky. A kdy čeští kluci mají
zase svoje Milovice, pro svůj vlastní život. A hlavně, kde Milovice nejsou tím
nejpodstatnějším na příběhu, ale kde se ten příběh obyčejného člověka semletého
dějinami a vyvrženého na druhé straně zeměkoule mohl udát kdykoli a kdekoli a
byl by pořád stejně hluboký a naplněný emocemi. Ano, to je Cudlínovo hluboké
poselství lidskosti, které z jeho fotografií na této výstavě žhne.
Poseltství nadčasové a oproštěné od místa. Jeho pohled. Tvář odsunu, která bude
zářit i za sto let. Příběh, který dovoluje napřáhnout ruku.
Těším se na čas, kdy Cudlínova výstavě bude na Staroměstské
radnici a kdy ji budeme mít rádi.